آیا دیکلوفناک پریود را قطع میکند

اثر دیکلوفناک بر قاعدگی و توقف پریود

درد قاعدگی، عارضه ای است که بیشتر زنان در دوران بلوغ و پس از آن با آن روبرو می شوند. درد ماهیانه می‌تواند اثرات تعطیل کننده‌ای داشته باشد و به همین دلیل، رفع یا کاهش این دردها همواره یکی از اهداف بهداشت و مراقبت از بهداشت زنان بوده است.

دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب، ضد افسردگی و ضد تشنج است که برای رفع بسیاری از دردها – از قبیل درد مفاصل، میگرن و بینی به طور عمده توسط پزشکان تجویز می شود. برخی از نسخه های تجویز شده دیکلوفناک برای کاهش یا رفع دردهای قاعدگی است. اما این سوال مطرح است که آیا استفاده از دیکلوفناک می‌تواند باعث قطع یا توقف پریود شود؟

معرفی دیکلوفناک و کاربردهای آن در درمان دردهای قاعدگی

در قسمت قبل، به طور کلی به دیکلوفناک و تاثیرات آن بر قاعدگی پرداختیم. در این بخش، با دیکلوفناک و کاربردهای زیادی که در بهبود و درمان دردهای قاعدگی دارد، بیشتر آشنا می‌شویم.

دیکلوفناک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دیکلوفناک داروی ضد التهابی است که برای کاهش درد و سفتی مفاصل ناشی از آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به کاهش تورم، درد و یا تب کمک می‌کند و با مسدود کردن تولید مواد طبیعی که باعث التهاب می‌شوند، عمل می‌کند. دیکلوفناک با توجه به وضعیت فرد و نوع درد، به صورت‌های مختلفی مانند قرص، کپسول، آمپول و شیاف موجود است و زمان بندی مناسبی برای مصرف آن تعیین می‌شود.

داروی دیکلوفناک

استفاده از دیکلوفناک در دوره پریود

مصرف دیکلوفناک در دوره پریود برای کنترل دردهای قاعدگی موثر است. این دارو حتی در موارد خاصی مانند گردن درد شدید نیز کاربرد دارد. فرم شیاف این دارو، برای کاهش درد عضلانی هم مؤثر است و در مواردی مانند دندان درد، می‌تواند به صورت مسکن کوتاه مدت کارساز باشد.

مکانیسم اثر دیکلوفناک و کاهش درد

دیکلوفناک با کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها، به ممانعت از التهاب و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. این دارو در کاهش دردهای مزمن مانند دردهای قاعدگی موثر است و درمان با دیکلوفناک و سایر داروهای ضد التهابی به موجب کاهش درد و التهاب انجام می‌شود.

آیا دیکلوفناک پریود را قطع میکند

برخی شایعات حاکی از آن هستند که داروی دیکلوفناک می‌تواند برای قطع پریود استفاده شود. اما نیاز به بررسی دقیق‌تر این موضوع وجود دارد. دیکلوفناک دارویی است که برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله دردهای مزمن مانند علائم قاعدگی.

هرچند دیکلوفناک در کاهش درد و التهاب بسیار کارا می‌باشد، ولی مورد مطالعه‌ای حاکی از آن است که این دارو می‌تواند به طور مستقیم قطع پریود را تسریع کند. بنابراین، هر گونه استفاده از دیکلوفناک برای توقف پریود باید به دقت و طبق تجویز پزشک صورت گیرد.

در عوض، مروری بر مطالعات اخیر نشان می‎دهد که دیکلوفناک می‌تواند در کاهش خونریزی شدید قاعدگی با موادی مانند ویتامین B1 و مفنامیک اسید موثر باشد. البته، این اثرات در موارد خاصی چون خونریزی ناشی از IUD مسی نمی‌تواند موثر باشد.

اشتراک در
اطلاع از
لطفا امتیاز بدهید*
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میزان مطالعه این مقاله